Zonnebrillen

SAFILO PRODUCEERT DE ALLEREERSTE ZONNEBRIL GEMAAKT VAN PLASTICSOEP UIT DE OCEAAN VOOR ‘THE OCEAN CLEANUP’

SAFILO PRODUCEERT DE ALLEREERSTE ZONNEBRIL GEMAAKT VAN PLASTICSOEP UIT DE OCEAAN VOOR ‘THE OCEAN CLEANUP’

 

HET AFVAL VAN GISTEREN WORDT DE OPRUIMING VAN MORGEN

 

ONDERDEEL VAN SAFILO’S DUURZAAM ENGAGEMENT NAAR MENS, PRODUCT EN PLANEET

 

Padova, 24 oktober 2020 – Safilo Group, wereldleider in het design, de ontwikkeling en distributie van brillen, informeert dat zij de allereerste zonnebril gemaakt van gerecycleerd plastic voor The Ocean Cleanup – de welbekende Nederlandse non-profit milieuorganisatie dat geavanceerde technologieën ontwikkelt om plastic afval uit zee te vissen – hebben geproduceerd.

 

The Ocean Cleanup zonnebrillen zijn gemaakt van geïnjecteerd plastic dat komt van de zogenaamde Great Pacific Garbage Patch (GPGP). Hierbij wordt een innovatief upcycling proces gehanteerd dat verschillende soorten plastic kan verwerken, ook al zijn deze op de traditionele methode moeilijk recyclebaar. Door dit proces wordt materiaal van uitzonderlijke kwaliteit en veiligheid bekomen.

Deze Limited Edition zonnebrillen hebben een unieke QR-code waarmee de koper achtergrondinformatie over het product, het project en de locatie vanwaar de plasticsoep komt, kan terugvinden. Naar schatting kan elke zonnebril het equivalent van 24 voetbalvelden in GPGP schoonmaken. Wanneer elke zonnebril van de eerste productielijn is verkocht, dan zijn er in GPGP bij benadering 500.000 voetbalvelden schoongemaakt. De zonnebril is exclusief beschikbaar op de website van The Ocean Cleanup. 100% van de opbrengst zal gaan naar de voortzetting van de schoonmaakmissie.

 

 

 

“Ik ben erg trots op dit nieuwe project dat wij hebben ontwikkeld in samenwerking met The Ocean Cleanup,” aldus Angelo Trocchia, CEO van Safilo Group. “Meer dan een jaar geleden belde Boyan ons op en vertelde hij ons over het project dat hij in gedachten had. Meteen voelden wij ons vereerd om deel uit te maken van deze missie, om plastic dat verzameld werd op zee een nieuw leven te geven. Ons design team heeft hard gewerkt om onze lange geschiedenis aan brilproductie te combineren met materiële innovaties om zo de beste kwaliteit, stilistische kenmerken en uniciteit van het eindproduct te garanderen. Onze investering in het gebruik van gerecycleerd materiaal is in lijn met onze voortdurend streven naar een meer verantwoorde business. Tevens maakt dit ook deel uit van Safilo’s toewijding en engagement naar Mens, Product en Planeet.”

“We zijn blij onze krachten met die van Safilo, een van ’s werelds grootste brilbedrijven te bundelen voor de creatie van ons eerste product dat gemaakt is van afval dat we in de GPGP verzameld hebben. Voor ons is het belangrijk dat we samenwerken met betrouwbare merken. Daarom ben ik blij om Safilo als gereputeerd label toe te voegen aan onze lijst van meest waardevolle partners,” sprak Boyan Slat, Oprichter en CEO van The Ocean Cleanup. “De samenwerking met Safilo bleek een cruciale factor te zijn om de plasticsoep dat we uit de oceaan hebben gehaald om te toveren tot een handig en duurzaam product: deze prachtige zonnebril. De opbrengst van de zonnebrillen zal onze missie financieel ondersteunen en wij hopen dat ze bijdragen aan het globale bewustzijn dat we plastic snel uit onze aquatische ecosystemen moeten verwijderen.”

Over The Ocean Cleanup

The Ocean Cleanup ontwikkeld geavanceerde technologieën om alle oceanen ter wereld te ontdoen van plastic. Boyan Slat richtte de organisatie op in 2013 dat intussen een 95-tal ingenieurs en onderzoekers tewerkstelt. De hoofdzetel van deze stichting bevindt zich in Rotterdam, Nederland. In de plaats van met bootjes en netten het plastic te verwijderen - hetgeen overigens meer dan duizenden jaren en miljarden euro’s zou kosten om af te ronden – plant The Ocean Cleanup een vloot van langdurig drijvende barrières die fungeren als kunstmatige kustlijn, waardoor de win, golven en getijden er passief voor zorgen dat het plastic zich op zee begint te verzamelen. Eens dit volledig operationeel is, wordt verwacht dat de volle vloot om de vijf jaar 50% van GPGP weet te verwijderen. Na jaren van wetenschappelijke expedities, de opmaak van miniatuurversies en het uitzetten van prototypes op de Noordzee werden in 2018 en 2019 de eerste schoonmaaksystemen gebruikt in GPGP. Eens deze technologie zich onmiskenbaar bewezen heeft, kan The Ocean Cleanup op volledige schaal vrachten plasticsoep – dat zich al decennia lang ophoopt-  verwijderen. In oktober 2020 introduceerde The Ocean Cleanup, in nauwe samenwerking met haar partners in de waardeketen, voor het eerst een “full circle” product gemaakt van GPGP, waarbij 100% van de opbrengst gaat naar de voortzetting van de schoonmaakmissie. Complementair aan de missie om het probleem op zee te bestrijden, ontwikkelde de organisatie de Interceptor™ technologie dat voorkomt dat plastic afval de zee op kan.