Dinsdag 4 december 2018 — Kurt Leuridan, CEO van brillenglazenfabrikant Tokai Optecs uit Tienen, heeft zich persoonlijk ingekocht in Tokai Optical Japan, dat jaarlijks goed is voor 100 miljoen euro omzet. “Een buitenlander die investeert in een Japans familiebedrijf is niet gebruikelijk”, aldus de Belgische zaakvoerder. “Zeker niet als het gaat om een familiebedrijf dat volgend jaar reeds 80 jaar in handen is van één familie.” Tokai Optical wil samen met Leuridan verder inzetten op internationalisering.
“Al sinds 1995 werken beide bedrijven, Tokai Optecs en Tokai Optical, nauw samen”, aldus Kurt Leuridan, CEO van Tokai Optecs uit Tienen. “Deze nauwe samenwerking stimuleert de continue ontwikkeling van nieuwe materialen, ontwerpen, behandelingen en hoogtechnologische vervaardigingsprocessen.” De persoonlijke relatie tussen Kurt Leuridan en de familie Furuzawa van Tokai Optical Japan wordt nu nog versterkt door Leuridans nieuwe investering: hij kocht zich zopas in bij het bedrijf.
“Het is erg ongebruikelijk dat een buitenlander kan investeren in een Japans bedrijf. Zéker als het gaat om een familiebedrijf”, aldus Leuridan. Hierdoor is hij de eerste niet-Japanner en de eerste persoon die geen lid is van de familie Furuzawa die aandeelhouder wordt van Tokai Optical Japan, dat meer dan 500 werknemers in dienst heeft en jaarlijks een omzet van 100 miljoen draait.
“De uitnodiging om aandeelhouder te worden, en dit ten persoonlijken titel, is volledig ingegeven door de drang naar verdere internationalisering”, aldus Leuridan. “Omwille van de sterke vergrijzing in Japan is dit land een voorloper op het vlak van brilglazentechnologie. Maar Japan is een gesloten land, om deze technologie verder te verspreiden in Europa en andere werelddelen wil de familie Furuzawa de groep verder internationaliseren. Dit door meer buitenlandse vestigingen of allianties. Het feit dat de familie hiervoor aan een Belg denkt, is een grote eer. Meerdere Belgische/Vlaamse ondernemers zijn mij reeds voor gegaan om deel te nemen aan de internationalisering van een buitenlandse groep.”
Hirokazu Furuzawa, CEO van Tokai Optical Japan, is duidelijk: “Aan de skills van het managementteam van Tokai Optecs, geleid door Kurt Leuridan, hebben we nooit getwijfeld. We zijn heel blij met zo’n partner die de vinger aan de pols houdt qua strategieën en management, zelfs in deze fast changing business.”
Tokai Optical stelt innovatie voorop. Zo produceren ze het dunste brilglas ter wereld en zijn ze het eerste bedrijf dat neurowetenschappen gebruikte bij de ontwikkeling van progressieve brillenglazen. Om maculadegeneratie (een oogaandoening waarbij gezichtsscherpte afneemt ten gevolge van het afsterven van kegeltjes in de gele vlek in het centrale gedeelte van het netvlies, nvdr.) helpen tegen te gaan, dat ontstaat door te veel blootstelling aan de zon, ontwikkelde het bedrijf bovendien opthalmische glazen die de uv-inslag onder controle houden, Lutina genaamd.
Maar niet alleen in Japan wordt er volop geïnnoveerd. Ook Leuridans Tokai Optecs startte samen met IMEC, het grootste onafhankelijke Europese onderzoekscentrum op het gebied van micro-elektronica, nanotechnologie, ontwerpmethodes en technologieën voor ICT-systemen, de joint venture EYEco-eyeCO om elektronische brilglazen te ontwikkelen. Het prototype is klaar en de patenten zijn inmiddels ingediend.
De Tokai Groep heeft vestigingen in Japan, België, China, Italië, en het Verenigd Koninkrijk. De som van de transactie, zoals het een Japanner past, werd niet bekend gemaakt.