Silhouette International startte ondertussen al meer dan 55 jaar geleden in Oostenrijk en groeide uit tot een absolute wereldspeler. Het bedrijf creëert innovatieve brillen en zonnebrillen van een ongeziene kwaliteit en precisie. Ze zijn gespecialiseerd en internationaal marktleider in het segment van glasbrillen.
Dit succesverhaal startte in 1964 met Anneliese en Arnold Schmied. Samen richtten ze toen de firma en het merk Silhouette op, met vijf medewerkers en met designer Dora Demmel. Hun visie: De mooiste brillen creëren met een merk dat synoniem moet zijn aan hoge kwaliteit. Arnold was de perfectionist met een sterk oog voor kwaliteit en Anneliese had vooral een sterk financiële kennis. Die twee samen vormden een ideaal team die een revolutie zouden ontketenen in de optiekwereld. Nu nog steeds, met de derde generatie in het bedrijf blijft Silhouette door en door een familiebedrijf.
Wanneer twee tegenpolen zo samenwerken is het resultaat dikwijls heel aparte stijl. Van bij de start stond Silhouette voor een merk dat uitging van de eigen sterkte en streefde naar een ongekende lichtheid. De uitdaging was bij de eigenheid te blijven door tijdloze design te creëren maar toch aangepast aan de veranderende tijden.
Ondertussen worden hun brillen gedragen door 12 miljoen mensen en wonnen ze 11 design-awards.
De meest iconische en revolutionaire Silhouette bril is uiteraard de Titan Minimal Art die geïntroduceerd werd in 1999 en de hele optiekwereld op z’n kop zette. Een bril van slechts 1.8gr, geen montuur, geen vijzen en zonder scharnieren, kortom vederlicht. Een heel nieuwe schaal van comfort die tot op heden door de concurrentie nog dikwijls wordt benijdt.
“We kregen plots brieven en mails van over heel de wereld met bedankingen, dat raakte ons.” aldus Arnold Schmied. Deze bril is sindsdien hét icoon van het merk en een inspiratie bij de volgende ontwikkelingen in design. “Door weg te laten wat overbodig is wordt het noodzakelijke nog unieker”.
Het creëren van een brillencollectie die perfect biedt wat een brildrager wil maakt integraal deel uit van het iconische streven naar minimalisme van het merk. Je moet maar eens een Silhouette vastnemen en je weet wat we bedoelen. Zelden vind je een bril die zo licht en comfortabel is als een Silhouette. Je zal amper merken dat je hem ophebt.
Een geniale ingeving in 2018 bewijst de innovativiteit van het merk wanneer ze de Accent Rings collectie uitbrengen. In deze collectie introduceren ze zeer fijne SPX®+ ringen rond de brilglazen. Deze ringen brengen een soort klasse, een perfecte individuele look. Het is geen echte rimless maar ook geen klassieke bril, waardoor ze het beste van beide werelden combineren. Ook hiermee wint Silhouette weer verschillende awards waaronder de Red Dot Award.
Ook al is Silhouette de marktleider in glasbrillen, de laatste jaren zien we ook een significante groei in het segment van de brillen met rand. Een hoogtepunt daarin is de Urban Neo die slechts 3.3gr weegt. Eén van de lichtste full-rim brillen op de markt in de wereld.
De bedrijfstraditie van de laatste 55 jaar gecombineerd met de milieuvriendelijke aanpak, de grootst mogelijk precisie en de onnavolgbare passie voor vakmanschap en hun locale verankering in Oostenrijk, garanderen een premium merk dat de verwachtingen van de moderne brildrager elke dag opnieuw overstijgen.
Wil je na het lezen van deze blog ook wel eens een Silhouette bril proberen, vraag er naar bij je opticien.