Al vele decennia staat België bekend om zijn unieke eyewear designers.
In de jaren ’80 ontstond in België bij enkele creatievelingen in onze sector de drang om zelf aan de slag te gaan. Net als in de mode in Antwerpen met de "Antwerp Six" ontstond er een groep ontwerpers in België die allemaal stuk voor stuk unieke brillen-collecties op de markt brachten. Ondertussen kennen we nog steeds enkele van deze iconen en de jonge wolven die in hun voetsporen volgen.
Wereldwijd wordt deze Belgische stroming van Eyewear Design gewaardeerd en dat zie je op de internationale beurzen als Silmo (Parijs), Opti (Munchen) en Mido (Milaan) waar professionals van over de hele wereld staan aan te schuiven voor de nieuwste creaties van deze prachtige collecties.
De toekomst van Belgian Eyewear Design ziet er rooskleurig uit.
We zetten hieronder de meest gekende Belgische Brillen-merken al eens op een rijtje.
Welke is jouw favoriet?
Al 35 jaar lang verrast HOET met creaties die ontstaan vanuit een passie voor vormgeving en innovatie. Essentieel aan het ontwerpproces is een intensieve research naar nieuwe materialen en technieken die Hoet inspireren. Door hun lange ervaring in de optieksector kunnen ze met veel kennis van zaken oudere productietechnieken combineren met nieuwe. Zo ontstaan er verrassende monturen die trouw blijven aan de vaste waarden van Hoet en een antwoord bieden op hedendaagse evoluties.
Zowel de Cabrio- als de Couture-brillen worden op bestelling geprint; nergens overbodige voorraden en amper verspilling van grondstoffen.
De bewuste consument gaat uiteindelijk naar huis met een ecologisch en ethisch verantwoord eindproduct: een unieke bril.
Een neus voor vakmanschap en verbeelding.
Eyewear meets art: dat vat de visie van Henau goed samen. In deze 100 procent Belgische brillen willen ze optische functionaliteit laten versmelten met avantgardistisch design en ambachtelijke uitstraling, eigenzinnigheid met herkenbaarheid, een tijdloze uitstraling met een architecturaal karakter.
Vandaag zijn brillen heuse modeobjecten, die de persoonlijkheid en het karakter van de drager uitstralen en versterken. Een logische evolutie: aangezien een bril het eerste is dat mensen zien, waarom zou u dat dan niet maximaal mogen uitspelen? Daarom werkt ontwerper Marc Delagrange rond het gegeven van bril als haute couture: een artistiek object waarbij design de functionaliteit en comfort niet in de weg staat.
Iedereen is theo
Het startte met een gevoel dat ze niet langer konden onderdrukken. Het was 1987 en ze hadden 'goesting'. Goesting in iets anders, in die andere bril. “Nu, zo'n 35 jaar later, zijn we ongelooflijk trots dat we wereldwijd kunnen samenwerken met een selecte groep zelfstandige optiekers. Maar ons verhaal eindigt niet hier. Ondertussen is theo gegroeid tot een platform waar designers allerhande in synergie werken met ons enthousiast team van het hoofdkantoor. De wil om te blijven inspireren en verrassen zit gewoon in ons DNA. Dat, en de liefde voor onze fans.”
theo loves you - de familie Somers
Matttew – Nice to see you!
De tijd nemen om de juiste bril te kiezen is een kunst.
Vorm en kleur zijn de ingrediënten die je gezicht accentueren.
"Mijn werk als ontwerper is een synthese tussen de functie van beter zien en beter gezien worden. Ik probeer brillen "anders" te maken zonder in excentriciteit te vervallen in een wereld waar betaalbaarheid zo vaak gestandaardiseerd is. De esthetiek van MATTTEW-brillen is bedoeld om veelzijdig te zijn, zonder excentriciteit. Bovenal genereert het een vrolijke en kleurrijke "vibratie" die het gezicht zijn originaliteit geeft. Leef met een MATTTEW-bril uw persoonlijkheid ten volle.”
Matthieu Duchêne, designer
Geïnspireerd door Komorebi, Japans voor "zonlicht gefilterd door een bladerdak".
Ook de symboliek van schaduwen, de reflectie van licht en de tactiliteit van het onzichtbare zijn hun inspiratiebronnen. Hieruit creëren zij monturen met sterke, eenvoudige en bescheiden details.De poëtische definitie van het concept Komorebi inspireert hen ook om speelsheid toe te voegen in de thema's van hun reeksen en de namen van de modellen.
Door dat tikkeltje te durven zonder te hard te springen.
Door anders te zijn dan de rest zonder te hard op te vallen.
Zoeken zij steeds naar de perfecte lijn tussen uitdagend en toegankelijk.
Belgisch merk waar empowerment centraal staat.
Het gaat bij Wolfin vooral om het verhaal, de boodschap!
Wolfin wil met verhalen van sterke mensen anderen inspireren. “We willen iedereen overtuigen van hun kracht.” aldus Inge De Muynck, zaakvoerder bij Technop en drijvende kracht achter Wolfin.
Helemaal klaar voor het volgende hoofdstuk pakt het jonge Belgische brillenmerk Wolfin Eyewear dit najaar uit met een gloednieuwe collectie. Voortaan spelen ook 13 nieuwe modellen met 'masculine vibes' een rol in dit Belgische succesverhaal.
Wolfin-designer Inge vertelt opnieuw een krachtig verhaal. Deze keer voor iedereen! "Deze nieuwe collectie startte als een mannencollectie maar al snel werd duidelijk dat ook vrouwen stralen in ieder van de 13 nieuwe modellen.
Wolfin Eyewear – you too can shine!