Als iedere contactlensdrager precies wist hoe om te gaan met zijn of haar contactlenzen, dan zou het percentage dropouts vele malen lager liggen dan nu het geval is. Compliance moet dan ook alle aandacht krijgen. Maar gebeurt dat ook in de praktijk en welke rol kan de opticien spelen in het verbeteren van compliance? Tijl Van Mierlo, Professional Relations Manager Vison Care bij Bausch + Lomb, sprak hierover met Jo Deferme, Opticien-Optometrist, contactlensspecialist en eigenaar van Optiek Jo Deferme.
“We krijgen vaak de opmerking van consumenten dat ze te weinig informatie krijgen over het gebruik van hun contactlenzen. Laatst kwam een dame bij ons langs met multifocale contactlenzen. Ze wilde weten hoe ze de lenzen in- en uit moest nemen, ze wist niet precies hoe ze dat het beste kon doen.” Dit is een voorbeeld waarmee Jo Deferme aan wil geven dat het nogal eens hapert op het gebied van compliance. Want als de contactlensdrager niet weet wát hij moet doen, hoe kan hij dan het juiste doen? Drie zaken zijn volgens Jo Deferme essentieel: gedegen vooronderzoek, goede instructies en regelmatige controles.
Lees hieronder de vijf compliance-tips van Jo Deferme.
“Het begint al bij de eerste aanpassing”, stelt Jo Deferme, “trek daar gerust een uurtje voor uit. Na een oogmeting volgt een gedegen spleetlamponderzoek en worden veel vragen gesteld. Wat verwacht men van de lenzen, wanneer gaan ze gebruikt worden en hoe vaak. Allemaal belangrijke zaken voor een goede aanpassing.” Hoe lang vervolgens de klant naar buiten wordt gestuurd om een rondje te lopen met de paslenzen laat Jo Deferme aan de opticien over. “Sommigen hanteren een half uurtje en anderen zien liever een uur of vier.“ Eigenlijk is dat niet zo belangrijk vindt hij. Wat wel belangrijk is, is het geven van een duidelijke instructie en het inplannen van een eerste nacontrole na een dag of tien, bij voorkeur met fluoresceïne. Het is belangrijk om de klant dan ook te vragen of hij de instructies goed kan opvolgen. “Je kunt lenzen dragen vergelijken met autorijden, dat doe je ook niet zonder rijbewijs…”
Een gedegen halfjaarlijkse controle is belangrijk om het draagcomfort van de klant te optimaliseren. Het geeft ook de gelegenheid om eventuele problemen preventief aan te pakken en de klant, indien noodzakelijk, een andere sterkte of een ander soort contactlens te adviseren. Bovendien is het hét moment om de klant er nogmaals aan te herinneren dat het volgen van de instructies in zijn eigen belang is. “En”, laat Jo Deferme weten, “zo’n controle is niet aan de balie vragen: ‘ziet u goed?’, het moet een gedegen controle zijn van het zicht, de beweeglijkheid en positie van de lens én, iets dat vaak vergeten wordt, controle van de binnenkant van de bovenste en de onderste oogleden door deze om te klappen. Dus: in de stoel en de tijd ervoor nemen.”
Het in- en uitzetten is bij dag- en maandlenzen precies hetzelfde. Het grote verschil zit in het feit dat maandlenzen elke dag met zorg schoongemaakt en bewaard moeten worden. “Voor het inzetten van de lens altijd de handen goed wassen”, adviseert Jo Deferme, “en niet afdrogen met een pluizige doek of tissue. Zet de lenzenhouder recht voor je en begin als je rechtshandig bent met het inzetten van de rechterlens, daarna met de linkerlens. Ben je linkshandig doe het dan precies andersom. Bij een maandlens spoel je vervolgens de lenshouder goed uit met een all-in-one contactlensvloeistof. Niet met iets anders en zeker niet met water. En nu komt het: niet afdrogen, maar de lenshouder en deksel omgekeerd op een schone, vlakke ondergrond neerleggen en laten drogen. Ook bij het uitnemen van de lenzen eerst goed de handen wassen en de lege lenshouder recht voor je neerzetten. Vervolgens elke uitgenomen lens eerst gedurende ongeveer 20 seconden, met voldoende multi-purpose-solution, met een vingertop in de handpalm goed schoonwrijven (rubben). Vervolgens de lens afspoelen en in de lenshouder plaatsen. Deze vullen met lenzenvloeistof tot de lens onderstaat, waarbij de lenshouder echt moet niet overlopen. Het deksel sluiten en dan is de lens klaar voor de volgende dag.”
Om ervoor te zorgen dat maandlenzen elke maand opnieuw onder optimale omstandigheden bewaard worden, adviseert Jo Deferme bij elke nieuwe set maandlenzen een nieuwe lenshouder.
Enige jaren geleden kwamen tal van multi-purpose contactlensvloeistoffen op de markt met als uniek voordeel “no rub”. Bedoeling was om het dragen van contactlenzen voor de consument zo makkelijk mogelijk te maken: lens uit, in de vloeistof bewaren en ’s ochtends gewoon weer in. “Niet doen”, zegt Jo Deferme, “wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat alleen maar even afspoelen en/of bewaren van de lens onvoldoende is om alle eiwitten die zich op het lensoppervlak hechten, te verwijderen. Dus rubben moet, elke dag opnieuw, dat is heel belangrijk.”
Allereerst ligt daar een verantwoordelijkheid voor de opticien. Deze moet de lensdrager juist instrueren en de instructies, bij voorkeur op papier, meegeven. Ervaring leert dat het in het begin lastig is om alle handelingen te verrichten. Het moet een routine worden. Daarnaast is het belangrijk dat de opticien elk half jaar een gedegen controle uitvoert. “Lensdragers elk half jaar uitnodigen via een kaart, brief of e-mail is de eerste stap. Automatiseer dat in je klantensysteem dan kost dat weinig tijd. Wordt er niet gereageerd, bel de klant dan na”, zegt Jo Deferme, “dat is niet opdringerig maar juist goede dienstverlening. Daarmee zorg je er bovendien voor dat je klanten loyaal blijven. Wij vragen de klant altijd om zijn lenzenhouder mee te brengen op de controle. Die gooien we in het bijzijn van de klant vervolgens weg om aan te geven hoe belangrijk hygiëne is en dat de lenshouder geen waarde heeft. We laten de lensdrager ook altijd tonen hoe met de lenzen wordt omgaan: inzetten, uithalen en onderhouden. Zo kun je observeren of ze het goed doen en zo nodig bijsturen. En verder is het 10% techniek en 90% psychologie om van de klant een compliant lensdrager te maken. Leer de mens achter de lensdrager kennen. Ik heb volwassenen van tien jaar oud en kinderen van veertig jaar oud in de stoel. Maar je hebt als opticien de verpletterende verantwoordelijkheid om de klant verantwoordelijk te maken voor zijn eigen ogen. Ik zeg altijd: zo’n lens is niet veel waard, maar je ogen zijn alles waard.
Lees verder ook: