Brillen & Zonnebrillen

Silmo 2024 - Een Dynamiek Van Heden En Toekomst

Silmo 2024 - Een Dynamiek Van Heden En Toekomst

 

De beurs SILMO Paris 2024 bereidt zich voor om alle spelers uit de optiek- en eyewearsector te verwelkomen met 900 deelnemende exposanten en 1500 vertegenwoordigde merken uit 144 landen van over de hele wereld.

 

Dit belangrijke evenement vindt plaats op een oppervlakte van 75 000 m² (hall 6 & 7), waar een toonaangevend platform wordt geboden om alle details te ontdekken van de nieuwste technologische innovaties op het gebied van producten en trends die de toekomst van de optiek- en eyewearsector op wereldschaal mee vormgeven. Het succes van SILMO Paris ligt in het uitgebreide aanbod dat alle aspecten van de volledige keten dekt: brillen, glazen, machines, inrichting van verkooppunten, merken en aankoopcentrales, opleiding enz. Als internationaal evenement voor de sector dankt de beurs haar succes ook aan de vele tools voor reflectie en aan de unieke uitwisselingsruimtes waar  een blik op de toekomst van de optiek- en eyewearsector kunnen werpen, die worden gebundeld onder de banner SILMO NEXT. Dit concept illustreert de wil van de beurs om een pionier te willen zijn op het vlak van de esthetische en technologische uitdagingen van een toekomstgerichte sector.

Daarnaast herdefinieert de opkomst van technologieën zoals 3D-printers in de winkels de brillenproductie met een toegenomen automatisering die tegelijkertijd de milieu-impact vermindert. Dankzij deze transformatie kunnen opticiens zich concentreren op diensten met een hoge toegevoegde waarde, en worden ze echte adviseurs voor visueel comfort en preventieve gezondheid, bijvoorbeeld door functies te integreren zoals audio of valpreventie.

Eric Lenoir, directeur van de SILMO-beurzen, benadrukt de transformatieve impact van artificiële intelligentie in de optieksector:

 "Van het ontwerp van intelligente brillen met AI tot revolutionaire tools voor opticiens, de mogelijkheden zijn eindeloos. Stelt u zich eens een bril voor die onmiddellijk een taal kan vertalen dankzij een ingebouwde camera, of hulpmiddelen die preventief ernstige gezondheidsproblemen zoals een hartaanval of de ziekte van Parkinson detecteren. Deze snelle evolutie vereist dat professionals zich ook snel aanpassen: zonder een degelijke opleiding zou AI de traditionele opticiens mogelijk kunnen vervangen.

In dit landschap dat voortdurend in evolutie is, is het voor opticiens cruciaal om deze veranderingen te begrijpen om relevant en succesvol te blijven. Meta heeft trouwens aangekondigd dat de geconnecteerde bril binnen enkele jaren de smartphone zal vervangen, en dus de traditionele rol van de opticien zal transformeren. Om essentieel te blijven moeten de professionals de ervaring in de winkel heruitvinden, en met hun aanbod opnieuw focussen op klantenservice en innovatie, waarbij het economische model moet worden herdacht om de volgende decennia competitief te blijven.”

SILMO PARIS 2024 blijft dus focussen om de wil om bij te blijven met de esthetische en technologische uitdagingen van een toekomstgerichte sector. Van 20 tot 23 september kunnen bezoekers in de verschillende themaruimtes de optiek- en eyewearsector van de toekomst ontdekken, hetgeen de ambitie weerspiegelt om de concurrentie altijd één stap voor te blijven.

 

FUTUROLOGY: DE OPTIEK IN 2035

De ruimte FUTUROLOGY met verschillende complementaire zones nodigt bezoekers uit voor een immersieve ervaring in de toekomst van de optiek, met spannende perspectieven voor de jaren 2025 tot 2035. Technologische innovaties en interactieve ervaringen illustreren de toekomstige mogelijkheden van de sector op tal van testbanken.

1. DE WINKEL / OPTIEK VAN MORGEN

De fysieke en virtuele wereld ontmoeten elkaar voortaan in nieuwe benaderingen voor het ontwerpen van verkooppunten, met als doel het traject van de klant vloeiender en intuïtiever te maken.

  • Digitale ervaring: in deze ruimte kunnen bezoekers ontdekken hoe mobiele technologieën en AI de traditionele oogtests transformeren.
  • Oogtests & gepersonaliseerde metingen: VR-headsets simuleren verschillende glasoplossingen, terwijl 3D-scanners precieze metingen uitvoeren voor een optimale bril op maat.
  • Virtueel passen & lokale productie: de productie van brillen op maat is mogelijk dankzij AI. Klanten passen de brillen virtueel via een gepersonaliseerde avatar waarna de 3D-printer de bril in real time produceert, aangevuld met montage en aanpassing van de glazen ter plaatse.

Een 100% lokale productie op 0 km!

 

2. CENTRALE RUIMTE: DE LAATSTE INNOVATIES

In het hart van Futurology toont een ruimte voor ontdekking en uitwisseling de laatste innovaties.

  • Pitches / workshops: op een rond podium met twee loopbruggen worden er dynamische presentaties, pitches van start-ups en interactieve workshops georganiseerd.
  • Geconnecteerde producten: 5 etalages tonen geconnecteerde producten, terwijl een speciale etalage een concept van geconnecteerde brillen onthult, het resultaat van het werk van het Comité des Experts. Deze etalages geven een overzicht van de toekomstige trends en technologieën die het dagelijkse leven zullen transformeren.

 

3. EXPERIMENTELE AR/VR/XR-RUIMTE

De reële en virtuele wereld kruisen elkaar niet meer, ze bestaan naast elkaar voor unieke en verrassende immersieve ervaringen.

  • Virtuele ervaringen: een speciale ruimte voor RX-ervaringen en de sensibilisering voor visuele beperkingen, gerealiseerd in samenwerking met de Arts et Métiers, om de uitdagingen van slechtzienden te begrijpen dankzij immersieve simulaties.
  • Demonstraties van intelligente producten: Twee bedrijven die smart eyewear ontwikkelen, Meta en Pulse Audition, staan in de kijker om deze intelligente brillen te testen die ingebouwde geavanceerde functies combineren met comfort, design en technologie.

 

FORUM VOOR TENDANCES & TRENDS BY SILMO

De ruimte FUTUROLOGY verkent een nabije en verre toekomst, in navolging van het FORUM DE TENDANCES dat doet stilstaan bij beelden, vormen, kleuren en materialen van brillen, een volledig overzicht dat de mooiste monturen van exposanten op de beurs in de kijker zet. Een scenografie aangevuld met een nummer van TRENDS by SILMO waarin alle trends worden belicht. De vier geïdentificeerde trends om in de gaten te houden:

  • FREE COLORAMA

Monochroom, bichroom, trichroom of meerkleurig, de brillen tonen een pallet dat niet bang is voor gedurfde kleuren om de donkere gedachten te verdrijven.

  • VIRTUOUS SIMPLICITY

Een rustig design met no-nonsense minimalisme, het toppunt van de klare lijn. Metaal primeert, maar acetaat gaat de sobere toer op om een plaatsje te veroveren in deze zoektocht naar zuiverheid.

  • CLASSIC VARIATIONS

De aantrekkingskracht van essentiële, tijdloze klassiekers is dat ze flexibel van het ene tijdperk in het andere kunnen overgaan. En zich steeds opnieuw heruitvinden zonder in herhaling tevallen!

  • FULL SUN

Zonnebrillen nemen een steeds belangrijkere plaats in (met of zonder zon!). Ze zijn een accessoire dat alomtegenwoordig is in de collecties van de grote mode- en luxelabels, en ontwerpers trekken dit segment naar zich toe met zeer diverse voorstellen.

 

CONCOURS DESIGN OPTIQUE 2024: DURF BELOOND

De CONCOURS DESIGN OPTIQUE 2024 wordt voortaan opgenomen in het uitgebreide programma en is open voor studenten design uit de hele wereld. De wedstrijd focust dit jaar op de evolutieve rol van brillen, en verkent hierbij de mogelijkheden van nieuwe functies en innovatieve toepassingen die daaruit zouden kunnen voortvloeien. Onder het voorzitterschap van Olivier Jault, een gerenommeerd ontwerper, moedigt de wedstrijd studenten aan om bij het ontwerp van brillen verder te denken dan hun traditionele functie, door unieke eigenschappen te integreren die beantwoorden aan nieuwe behoeften van onze hedendaagse maatschappij.

 

SILMO D’OR: UITMUNTENDHEID BELOOND

De SILMO d’OR belonen het talent van de spelers uit de sector en worden uitgereikt door een professionele jury. De feestelijke en prestigieuze prijsuitreiking vindt plaats op een uitzonderlijke locatie in Parijs, en is tegelijkertijd de 30e verjaardag van de SILMO d’OR. Alle genomineerde producten en laureaten zijn te ontdekken in hall 7, dat een uitzonderlijke kijk biedt op de innovaties en talenten van onze sector.

 

SILMO ACADEMY: WETENSCHAP TEN DIENSTE VAN DE OPTIEKSECTOR

De SILMO ACADEMY, een toonaangevend wetenschappelijk symposium, is essentieel bij het stimuleren van voortgang, uitwisseling en reflectie binnen de sector met, dit jaar, een nieuw format. Er zal ook een beurs van 10 000 euro worden toegekend ter ondersteuning van een onderzoeksproject rond oogheelkundige wetenschappen en optiek.

SILMO 2024 belooft het hoogtepunt te worden voor de hele optieksector, en zal innovatie, reflectie en uitwisseling combineren om in te spelen op de uitdagingen van morgen.

 

Afspraak op SILMO Paris van 20 tot 23 september 2024 in expositiecentrum Paris Nord Villepinte!